,

Ga je beter zien van wortelen?

Als ouders hun kinderen dingen willen laten eten die ze niet zo lekker vinden, wordt maar al te vaak gezondheid of sportiviteit in de strijd gegooid. Van spinazie krijg je spierballen. En weet je waarom konijnen zulke goede ogen hebben? Omdat ze veel wortels eten!

Nu is het bepaald niet zo dat je inderdaad zo sterk wordt als de stripfiguur Popeye als je dagelijks een blikje spinazie naar binnen gooit en dat je nooit bij een opticien terecht komt als je maar elke week een bos rauwe wortelen eet. Maar er is wel degelijk een verband tussen voeding en de gezondheid van de ogen. En dat is waarom Remón Optiek samen met andere zelfstandige opticiens is aangesloten bij de organisatie ‘Goed voor Ogen’, die zich onder meer met voeding bezig houdt.

Door gezond te eten kun je bijdragen aan het welzijn van je ogen

Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik liever actief buiten bezig ben dan dat ik achter de pannen sta, maar toch ga ik vanaf volgende week op onze website elke week een recept presenteren dat niet alleen lekker is, maar ook goed voor de ogen. Met het eten van de juiste en voldoende vitamines, antioxidanten en mineralen kun je namelijk heel makkelijk bijdragen aan de gezondheid van je ogen. Oogziektes als staar en macula degeneratie kunnen bijvoorbeeld volgens steeds meer deskundigen worden vertraagd of zelfs helemaal voorkomen als je gezond eet.

De recepten die ik ga presenteren bevatten de vitamines A, B1, B2, C en E, maar ook omega 3, luteïne, zeaxanthine en zink. Het voert te ver om hier diep in te gaan op de werking van al deze vitamines, mineralen en antioxidanten, maar een paar dingen wil ik er wel over kwijt.

Eén keer per week vette vis eten is aantoonbaar goed voor je ogen

Omega 3 haal je vooral uit vette vis. Wie elke week één keer vette vis eet (tonijn, zalm of haring), reduceert aantoonbaar de achteruitgang van het zicht bij het ouder worden en voorkomt droge ogen. Luteïne zorgt voor gezond netvlies, onder meer omdat het afvalstoffen opruimt. Zit het in wortels? Vooral in veldsla, boerenkool en bleekselderij. Mensen die al last hebben van macula degeneratie, hebben er baat bij als ze veel extra luteïne tot zich nemen. Dezelfde functie heeft zeaxanthine, dat je vindt in oranje paprika, de goji bes en mais. En zo hebben alle vitamines, mineralen en antioxidanten in de recepten die ik je de komende tijd ga presenteren hun ‘sterke punten’ als het gaat om de gezondheid van je ogen.

En ik beloof je: ik ga ze allemaal eerst zelf testen. Want gezond voor de ogen is één, ze moeten ook lekker zijn!

Groet,

Remon

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.