HOE HOUDT JE JE OGEN GEZOND TIJDENS DE LOCKDOWN

TIJDELIJKE LEEFSTIJLWIJZIGINGEN

Terwijl we ons tijdelijk aan de huidige situatie aanpassen, moeten we blijven letten op ons geestelijke en lichamelijke welzijn. Lange periodes binnenshuis kunnen veel aspecten van de lichamelijke gezondheid beïnvloeden – zeker de gezondheid van onze ogen.

Je ogen kunnen in deze periode van isolatie baat hebben bij eenvoudige maatregelen zoals frequente schermpauzes, het gebruik van verschillende brillen en sommige gezonde voedingsmiddelen.

Het integreren en handhaven van deze gewoontes kan uw visuele comfort nu en in de toekomst bevorderen.

PAUZEER TIJDENS HET GEBRUIK VAN BEELDSCHERMEN

Lange periodes binnenshuis kunnen belastend zijn voor je ogen. De ogen hebben de neiging om zich te concentreren op nabijgelegen objecten en zich te ontspannen bij het kijken naar verre objecten. Daarom kan overmatig schermgebruik vermoeiend zijn, vooral in een besloten ruimte.

Te lang naar een beeldscherm staren kan leiden tot digital eye strain, ook wel computervisiesyndroom genoemd. De tijdelijke symptomen kunnen variëren van vervelend tot pijnlijk: Veel voorkomende verschijnselen zijn een wazig zicht, hoofdpijn en droge ogen.

Digital eye strain kan worden vermeden door de 20-20-20-regel toe te passen.

Kijk na elke 20 minuten beeldschermgebruik naar een object op minstens 20 voet (=+/- 6meter) afstand gedurende minstens 20 seconden. Hierdoor kunnen de oogspieren zich ontspannen om het visuele comfort te herstellen.

De 20-20-20-regel kan ook kinderen helpen, die nu meer kans lopen op digital eye strain wanneer ze thuis video’s bekijken, gamen en facetimen met vriendjes en uiteraard, online lessen volgen.

Het leven verloopt steeds meer digitaal, ook nu we binnen blijven. Maar zelfs een kleine vermindering van de schermtijd kan al een positief effect hebben bij mensen van alle leeftijden.

Het toevoegen van langere pauzes als aanvulling op de frequente 20-20-20 pauzes, kan mentaal en visueel comfort geven. In plaats van meteen over te schakelen van computer naar telefoon of tv, probeert u eens vijf of tien minuten een boek te lezen of een gezelschapsspel te spelen.

Zelfs kleine pauzes kunnen een groot effect hebben.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *